Saturday, May 21, 2011

amaran keras untuk kanak kanak bawah umur !

golongan kerjaya pilihan kanak kanak yang belum mumaiyiz :

1. polis 
ni tak lain tak bukan mesti kes fanatik sangat tengok gerak khas mase kecik dulu . tak pun roda roda kl . haha tak salah lagi . ala dulu aku pun minat je tengok benda alah tu . yang kaw nak segan buat ape . best what ! tapi dulu time ade lagi si inspektor mazlan , datuk helmi , sarjan misai segale tu . cerite ni kire benda wajib tengok la untuk family aku , except me oke !  selase layan SI CAPIK ,  jumaat gerak khas . dekat kampung pun same . setiap jumaat malam , jangan sape sape berani tuka chanel selaen tv2 . walaweh aku pun tak paham nape . nasib baek tv rumah aku ade due , so dapat jugax lepas tensen tengok diari af ke dekat astro . bagi aku , baek layan csi new york daripada benda alah tu . pergh diorang punye siasat tu , paling ohsem (kredit tu fateha mohlis) la aku cakap . sambil sambil , dapat jugax cuci mate tengok mamat mamat hensem dekat situ . terbaek nyah , mak sukeeeeeeeeeee ! ingat lagi dulu adek aku pernah berkata kata , "ayah ekal nak jadi polis , tapi ekal tak tau jalan . kang kalau ade orang jahat macam mane nak tangkap die?" . bhahaha mentaliti budak kite , takde sape boleh jangka

2. doktor

dulu mase tadika ke sekolah rendah , kalau cikgu tanye besok besar nak jadi ape memang majoriti jawapan nye DOKTOR . naek bosan aku denga . pilih la laen dari yang laen siket . perdana menteri ke , pengetua sekolah ke , baru lah aku rase teruja sampai nak tepok tangan meja semua . biase la semua belom cecah akil baligh lagi kan . maybe bagi diaorang , kalau jadi doktor tu femes nye kembang semangkuk . yela cube kaw bayang mak kau dok canang canang satu kampung "eh anak aku doktor , anak kau keja ape?" . dan makcik tersebut mengreply "wah hebad giler anak kaw ! bertuah kaw nab" . see ? besar tak besar penangan job doktor tersebut .

well dulu memang ayah aku harap sangat puteri sulung (bluekkkk) die ni dapat jadi doktor , tolong rawat orang sakit . sampai ayah aku penah plan nak bukax satu hospital untuk family kitorang . "kak kalau kaw jadi doktor bedah , ayah bawak ambulans karang umi jage kaunter ubat . nanti adek adek kaw jadi doktor pakar laen pulak" ya allah , tinggi menggunung sangat harapan tu ayah . tak tercapai kakak nak cecah . so kire lepas keluar je result pmr ,  memang ayah aku teros cakap suruh amek sains tulen . tapi aku reject mentah mentah . penah satu tahap , makbapak aku memang bengang giler kot sampai dok tochure aku kaw kaw punye habaq hang . makcik aku pun ade tegor , die kate anak sulung ni memang selalu keras kepale . then die pun tak berape setuju jugak . dengan alasan , kalau masok sastera kang rugi penat je pmr da bagos . oh ye ? masalah nye aku memang tak suke kena belaja secare pakse ni la makcik . ape korang ingat aku masok kelas sastera akaun ni takde risiko ke ? hampir dicop anak derhaka tu . nasib baek last last diaorang dapat terime jugak . pesanan untuk budak sains sekalian , jangan nak bangge sangat la dherr . konon dok usung buku kimia fizik bio . meh sini aku tanye debit kredit imbangan duga segale , kaw ade ??? so tolong jangan pandang hina dekat budak budak kelas belakang macam kami !

3. guru
pergh aku memang respect la sape dapat jadi cikgu ni . agak agak kau tu memang jenis baran-emo-hangin tak payah la kot kaw nak gatai gatai tangan apply jadi cikgu . sabar mesti mau tinggi weh ! kau ingat senang ? satu lagi spesel , setiap tahun mesti ade hari guru . memang beruntung la sape dapat hadiah menggunung tinggi tinggi tu kan . mesti kes memang jenis satu kaki kepale badan dengan budak budak HAHA . macam mak aku , dalam bulan 5 ni je da tige hari spesel die sambut . hari ibu-8mei hari , guru-16mei dengan hari jadi-20mei . oh suke suke ! dulu kan lepas pmr aku ade cite cite jugax nak ngaja parttime job dekat tadika belakang taman tu , tempat sekolah adek gua . bhahahah mau semua budak budak kena maki dengan aku . dekat rumah pun mengamuk mengalahkan gorila jadian . kang tak pasal pasal penuh saman dekat rumah aku makbapak dok kompelin anak dieorang terok kena belasah . aku dala jenis bukan boleh tengok budak kecik merengek getik getik ni , rase macam nak simbah asid je . kejam kejam ! then i guess , tak payah berangan la jihaaaaaaaa . aja kawan dalam kelas pun dieorang dok gagap gagap mau paham . ade hati mau bekerjaya sebagai guru .

4. artis
hazama artis kan ?
hehe tibe tibe tersuke pulak tengok gaye die dekat af .
jangan salah paham .
hati aku masih setia same amer la ,
dun worry !

budak budak yang pesen giler glamor tu , memang layak la jadi retis ni . sekelip mate kaw boleh glamer , dan sekelip mate jugax kaw boleh kena kutuk . paham ? lagi lagi sekarang memang belambak program realiti sane sini . akademi fantasia la , raja lawak la , mentor la . tapi kalau kau takat bile kena singkir je teros kena lupe , sorry to say la . baek kaw carik parttime keja laen . nak femes balek senang je . pegi buad hal dengan reporter , konpem kaw tibe tibe hot nyah ! tapi family aku laen . kalau rase sangap nak kena penampar encik fuzi tu , berani berani la jadi retis ni . memang carik pasal . laen la kaw masok imam muda ke , akademi quran ke . itu memang dapat pujian bertubi tubi adela . aku layan akademi fantasia pun , mak aku dok bising "hey name je sekolah agama , tapi suke sangat tengok orang dok melalak lalak tu" . sorry oke , aku memang suke tahu pasal retis , tapi aku tak penah hingin langsong nak jadi retis . lebih banyak dose dari pahala kan ? tapi sumpah . kalau dekat ASWARA tu ade course akaun , memang lepas spm aku teros apply . besh tu dapat cuci mate jumpe retis retis ni . senyum semedang je mase aku study . faktor utama nye pun pasal aku tahu amer belaja dekat sini heee . oh shawal di manakah dikau ?

5. business


cite cite aku takat ni , abad ni , mase ni . tibe tibe minat pulak nak jadi orang business weh . tapi bapak aku tak bagi sangat . tak tahu nape . satu aku ingat , bapak aku cakap susah kalau nak keja jadi orang akaun dengan cine . pasal dieorang lebih prefer lantik kaum sendiri . tapi sekali kaw dapat kepercayaan dieorang , jangan sesekali kaw menipu ke , pecah amanah ke . jangan harap kaw boleh keja dengan die lagi . pasal tula makbapak aku tak berape nak bagi amek course akaun . katenye pelung kerjaya siket . oh ye ? entah aku tak setuju sangat . bagi aku rezeki tu ade kat mane mane , jus tinggal kite je pandai carik ke tak . tapi 4 sure , dulu aku penah cite cite nak bukax kedai buku . kang boleh bace novel free . heeeeeeeeeee

kesimpulan : kecik kecik dulu bukan maen banyak cite cite , tapi bile da masok remaja ni tibe tibe tak idea mau keja ape bile besar . kang lepas spm mule la dok keliru mau amek course ape dekat u . sape sape yang belum pikir tu , try la set mindset . tak rugi ape pun weh . eh jap last . kalau rase kaw nak berubah jadi baik , try la denga ikim.fm pagi sabtu pukul 7 . insha allah boleh insaf siket . teringin nak jadi orang bergune dan isteri solehah mcm prof dr muhaya tu .


salam satu wilcha dari saye , 

3 budak membebel:

Unknown said...

baru lah aku rase
teruja sampai nak tepok tangan
meja semua .
Ayat balas kan??

Aina Zakaria said...

Sekarang takde cita-cita pun, kahkahkah. Serious takde idea nak keje apa bila besar nanti -..-

Intan suhaila said...

singgah sini .! dulu masa kecik cita-cita nk jd peguam . walaupun dulu tak tau peguam tu ape ehh .? hahaha . follow kamu juga .

from : http://saatkukembali.blogspot.com/

Post a Comment